Friday, October 15, 2010

Internet Connection Sharing (ICS)



Jadikan laptop anda sebagai router internet

Bermasalah dengan internet..? port internet tidak

mencukupi..? camana nk selesaikan..?? disini saya ingin kongsikan camana nk jadikan wireless laptop anda sebagai router internet. Router internet disini bermaksud menjadikan laptop anda sebagai hub router yang mana membe2 yang connect dengan laptop anda akan mndapat capaian internet atau dikenali sebagai Internet Connection Sharing. Pernahkah anda terfikir pasal ini? Disini saya akan bagitau caranya. Ianya sangat senang…

1. Buka control panel dan klik pada network and internet. [start/control panel/network and internet]

2. Klik pada network and sharing center.

3. Seterusnya klik pada set up a new connection or network pada bahagian change your networking setting. Disini ditunjukkan cara kta nk buat connection sama ada home network, internet, dial up, broadband dang sebagainya.

4. Kemudian pilih set up a wireless ad hoc (computer-to-computer) network. Ad hoc perlu di create terlebih dhulu barulah laptop lain boleh connect dengan kita.. buat mcm nk create server main counter strike.. hehe.

5. Untuk create ad hoc ini perlu diisi seperti network name, security type dan password nya skali. Sbgai contoh saya letakkan nama infopasalkomputer sbgai host name dan jika ingin meletakkan password supaya org x curi line perlu ambil WEP sbgai security type dan masukkan password y kita nak.. jika tidak mahu letakkan password set ke No authentication (Open) sahaja.

6. Setup ad hoc dalam proses.

7. Setelah selesai dia akan akan berikan informasi yang kta isikan tadi. Dekat bawah tu ad recommended option : Turn On Internet Connection Sharing. Klik pada option tersebut.

8. Sekarang Internet Connection sharing sudah selesai. Jadi cuba la connect pada wifi yang create tadi. Bleh pkai internet..


Sungguh senang kn.. so xpayah la nk berebut2 port internet. Atau turun ke kafe untuk main internet. Laptop sape2 y dapat capaian internet buat la ICS(internet connection sharing). Don’t be kedekut2… hehe.. slamat mencuba…

No comments:

Post a Comment