Monday, October 18, 2010

Convert Microsoft Office Word To PDF secara manual



Infopasalkomputer kali ini akan mencerita macam mana nak convert file office word ke PDF secara manual. Adobe Acrobat merupakan software yang digunakan secara meluas selain Microsoft Office. File dalam format pdf biasanya digunakan bagi mengelak file tersebut

diubah suai dan dicopy tanpa izin.Sebagai contoh bagi mereka yang menulis maklumat dalam bentuk ebook, file dalam bentuk pdf menjadi pilihan.Untuk maklumat lebih lanjut tentang adobe acrobat boleh melayari laman web rasmi Adobe.

logo adobe acrobat

Bagi mereka yang belum mengenali file dalam format pdf ia dapat dipastikan dengan nama file tersebut yang berakhir dengan “.pdf” sebagai contoh “percuma.pdf” .File dalam bentuk pdf hanya boleh dibuka menggunakan software Adobe Acrobat sahaja.


Membuat file dalam bentuk pdf tidak memerlukan kemahiran yang tinggi.Apa yang perlu dilakukan hanya membuat satu file dalam bentuk Microsoft Word kemudian convert kepada pdf.

Langkah-Lankah Convert Kepada PDF

  1. Buka Adobe Acrobat.
  2. Pilih Menu File dan Klik Create PDF.
  3. Terdapat 4 pilihan iaitu From file , From multiple files , From Scanner , From web pages.
  4. Pilih From files , klik file microsoft office dan klik open.
  5. Tunggu sehingga proses convert siap dan save file tersebut.
  6. File Microsoft Office telah siap di convert kepada file pdf.

No comments:

Post a Comment